WEB BLOG
this site the web

Si Belon Hitam

Jika anda adalah seorang sedang dalam proses untuk membuat perubahan positif pada diri, kata-kata dan catatan ringkas ini boleh dijadikan sebagai semangat untuk kita terus berjuang dalam perubahan kearah itu…iaitu kisah si belon hitam

Pernahkan kita terlihat beberapa belon yang diikat dan berwarna-warni. Namun bila dilepaskan ia tetap terbang keatas bersama-sama. Apakah yang membuatkan ia terbang ke udara? Adakah kerana warnanya yang cantik? Ataupun bentuknya yang menarik?
Ya, jawapannya TIDAK..bukan kerana warna dan bentuknya ia terbang tinggi di udara, tapi kerana dalamnya yang membuatkan ia terbang di udara…si belon hitam walaupun wajahnya kelihatan tidak menarik namun ia boleh terbang tinggi bersama yang lain. Dan ia sangat menarik dipandang apabila ia mula mengapung-apungkan diri di udara.

Begitu juga kita sebagai manusia…dalam dan luaran adalah sama penting. Namun, dalaman adalah perkara pertama yang perlu dicantikkan. Kecantikan dalaman akan memberi kecantikan pada luaran dan persekitaran. Bermulalah dengan kecantikkan dalaman dengan sentiasa memusahabakan diri dan mengikhlaskan hati. Dalaman seseorang itu terdiri daripada hati dan akal. Hati dan akallah yang akan membawa kita terbang tinggi. Ingatlah bukan kecantikan luaran yang membawa kita terbang jauh, tapi hati dan akal. Sedangkan peserta ratu cantik sekalipun akan dinilai dari sudut pengetahuan juga. Bagaimana ia menjadi ratu cantik jika tidak mempunyai pengetahuan untuk menjaga kesihatan dan mahir dalam merebut peluang?

4 ulasan:

Muhammad Ibnu Nazir berkata...

Salam. Artikel Motivasi yang menarik, semoga terus istiqomah dlm perjuangan.

salmah salleh berkata...

wasalam...terima kasih...
xlah menarik sangat pun, baru nak belajar..hehehehe
insyaAllah selagi Allah mengizinkan..:)

Cikgu Ma berkata...

assalamualaikum saudari salmah
terima kasih atas analogi yang menyentuh hati saya.
dalam hidup ini, manusia sering pandang fzikal seseroang sedangkan Allah melihat hati yg bersih.
dan pandangan Allah itu yang utama
sekian wassalam

salmah salleh berkata...

waalaikumsalam cikgu Ma
sama-sama cikgu..saya mendapat inspirasi menulis artikel ini dalam satu buku..
mohon tunjuk ajar dari cikgu...hu3..

Catat Ulasan

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies

Free Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design