WEB BLOG
this site the web

Raya tahun ni

Setelah dua tahun beraya diperantauan, akhirnya saya kembali beraya di kampung halaman yang tercinta..perasaan sungguh teruja bermula seawal puasa yang pertama...2 tahun tidak beraya di kampung sendri bagai sudah lama tidak menyambut hari raya...namun sepanjang 2 tahun itu juga saya mengutip penglaman yang akan disimpan sehingga ke akhir hayat...nasib perantau sebagai pencari ilmu...pelajaran bukan hanya dikutip daripada ilmu pengetahuan yang disampaikan tapi juga melalui pengalaman semasa perjalanan mencarinya..

Sepanjang 2 tahun beraya diperantauan saya dipertemukan dengan 2 buah keluarga yang sudi membenarkan saya menumpang kasih di Aidilfitri...raya semester pertama saya telah beraya di Pulau Pinang iaitu rumah rakan saya Noraini Ahmad....keluarga ini banyak mengajar saya berdikari berada di tengah situasi yang serba baru..layanan santai yang membuatkan saya selesa dan bleh mengikuti setiap aktiviti tanpa berasa kekok...mak Aini merupakan seorang peniaga gigih yang berjaya mengeksport pelbagai jenis kerepek di sekitar Pulau Pinang...setiap kali hendak menyediakan juadah dia pasti akan mengajak saya untuk turut serta memasak sambil menerangkan resepi2 daripada Pulau Pinang....di Hari Raya saya telah menyertai robmbongan keluarga aini beraya di sekitar Pulau Pinang sebagai 'anak angkat tak rasmi"..hu3..boleh katakan semua rumah saudara mara dikunjungi..namun saya tidak pernah tersisih kerana layanan daripada keluarga Aini...hanya terima kasih dan doa yang dapat diberikan...

Raya seterusnya saya beraya di Parit Buntar Perak di rumah my classmate Suriyani Othman...sebenarnya saya ingin mengetahui bgaimana situasi beraya sebagai anak tunggal kerana saya dilahirkkan dalam keluarga yang agak besar..di sana saya hanya beraya bersama mak dengan pak teh (ayah dan mak su) dan su....memang agak berbeza...nampak lebih cool dan tersusun berbanding sambutan raya dlam keluarga saya..saya dilayan seperti anak sendiri...dihadiahkan sepasang baju raya yang dijahit sendiri oleh mak teh...dan di sini saya belajar bagaimana membuat kek coklat yang sunggu simple...tapi sedappp...hu3.

Dan raya kali ini saya sambut di kampung...trip yang sungguh mengujakan...bermula pada 2 hb september...kami bertolak pada pukul 5 petang ke KL selepas ujian EDU..rombongan kami ada 7 orang semuanya...dan semuanya adalah serumah...sampai di KL kami dimaklumkan akan bertolak pada pukul 8 ke LCCT..kami mengambil ruang di tepi-tepi jalan bersebelahan MYDIN untuk berehat dan sungkai...berbuka puasa ala kadar dengan panorama KL..tidak jauh daripada kami terdapat sekumpulan lelaki yang saya rasa pekerja Indonesia..mereka mengajak kami berbuka puasa sama2..namun kami menolak dengan baik kerana memikirkan keselamtan kami... beberapa org yang lalu lalang hanya memandang kami yang duduk bersila di atas jalan raya dengan pelbagai reaksi...

Tepat pukul 8 malam kami bertolak ke LCCT dan terpaksa bertukar bus di pertengahan jalan kerana beberapa masalah..kami tiba di LCCT pada pukul 11 malam dan bermalam di sana..kami mula sahur pada pukul 4 pagi kerana perlu ke balai berlepas lebih awal sblm penerbangan...setelah selesai semua urusan kami melabuhkan diri di balai berlepas...hu3..perjalan yang agak adventure bagi kami...namun Alhamdulillah kami berjaya sampai ke Sabah dengan selamat..

pengalaman ini tidak dapat diperolehi tanpa pengorbanan diri...pengalaman inilah yang mewarnai perjalan hidup hingga ke akhir hayat..kita berupaya mencorak hidup sama ada berseri ataupun kelam, semuanya di tangan kita dan hanya perlu kekuatan diri..bagaimana mendapat kekuatan diri jika kita tidak rela mengorbankan kesenangan?...berkorban sekarang utk masa depan...pengalaman ini juga membantu saya utk lebih bijak dalam mengadaptasi diri di tempat yang baru dan ketika berhadapan dengan ujian hidup...akhir kata Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri...semoga cahaya kemenangan di Aidilfitri akan megiringi perjalanan hidup kita di dunia dan memberi keberkatan atas semua usaha yang dilaksanakan....ampunmaaf dipinta dari nur hatimu yang murni atas keizinanNYA...maaf zahir dan batin...











0 ulasan:

Catat Ulasan

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies

Free Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design