WEB BLOG
this site the web

kasut buruk dan pelajar itu

Sapaan pelajar di sekolah adalah nyanyian indah bagi seorang guru. Teringat kisah seorang pelajar yang sering kali menyapaku ketika di sekolah, terkedek-kedek berlari semata-mata ingin bersalaman denganku. Mukanya yang ceria tidak kira di mana pengubat jiwa yang letih. Setelah sekian lama pemandangan indah itu menyapa hariku, sampaila pada suatu hari aku sengaja membuang masa menganalisis pelajar dengan melihat kasut sekolah setiap mereka yang lalu di hadapanku. Ada yang kotor, ada yang bersih, ada yang bertali terikat kemas, ada yang bertali dan berjuntaian.

Tibalah kepada pelajar tersebut yang berlari seperti biasa untuk bersalam denganku walaupun matahari sudah berada di atas kepala. Aku memandang kasutnya seperti yang lain, lama mataku terpaku..kasut itu lagi seinci bercerai dengan tapaknya, gayanya ibarat bawang yang di tumbuk sedikit halus, hampir tidak boleh dikatakan sebagai kasut sekolah. Namun wajahnya tetap ada setiap hari terpacak di hadapan barisan perhimpunan, tidak lewat dan tidak lambat. Sewaktu membelek-belek fail pelajar, ternampak la fail pelajar tu...pendapatan penjaga kurang daripada RM400. Air mataku bergenang..macam-macam perasaan dalam diri...dalam diri mula tersemat untuk terus berjuang sebagai pendidik, bukan hanya memberi apa yang termampu tapi ingin membantu segala yang termampu selagi diizinkan oleh Allah..biarlah yang lahir nanti mampu membela diri dan keluarganya serta orang yang disayangi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies

Free Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design